De Franklin-Methode®

Een methode die je helpt om soepel en wendbaar door het leven te gaan

De bron van de Franklin-Methode ligt eigenlijk in de jaren ’20 van de vorige eeuw. In die periode komt de leer van natuurlijk bewegen – niet militair of machinaal – in zwang. Belangrijk bij de Franklin-Methode® is, dat je eigen voorstelling van een beweging en de gedachten en gevoelens over deze beweging jouw beweging beïnvloeden. Zintuiglijke ervaringen maken ons tot verandering in staat.

Het gaat om het hoe

Bij bewegen is ‘het hoe’ belangrijker dan ‘het wat’. Je kunt heel hard trainen, maar ook je spanningen meetrainen en daardoor in stand houden. Daarom is het van belang om je lichaam te kennen en te weten wat je doet.

Transformatie

Tijdens Franklin-Methode Workshops® gebruik ik vaak metaforen (beelden), die je helpen om je beweging anders te beleven. Het voorstellen van de functie, verbetert de functie. Met aandacht en verbeelding creëer je een transformatie; je komt tot verruiming of verandering van soms ‘vastgeroeste’ bewegingspatronen.

Innerlijke wijsheid

Door de verschillende functies van het lichaam via verbeelding en beweging uit te drukken, leer je de functies op lichaamsniveau kennen en ontstaat er een innerlijke wijsheid van waaruit je beweegt. Zo beleef je de beweging met meer intensiteit, plezier en gemak. Ineens kun je iets waarvan je nooit gedacht had dat je het (nog) zou kunnen. En oude pijntjes kunnen opeens verdwijnen.

Wat er gebeurt er?

Je geeft tijdens de workshops – en het toepassen van oefeningen die ik geef – heel andere input aan je zenuwstelsel dan je zelf gewend bent. En met deze variatie aan stimulansen daag je zintuigen en reflexen uit. En doordat je zenuwstelsel meer en andere gedetailleerde informatie ontvangt, krijgen je hersenen ook andere informatie. Dat maakt dat je lichaam weer preciezer wordt aangestuurd. Zo ontstaan bewegingen die te herkennen zijn als verfijnd, genuanceerde en vloeiend.

Om de Franklin Methode® workshops te volgen is geen anatomische voorkennis nodig. Je lichaam wijst de weg.

Workshops op zaterdag van 10.00-12.30 bij Centrum Al Nour, Blekerstraat 17 in Groningen

De kracht van het bekken
Het bekken is een bron van kracht om beweeglijk, standvastig en ontspannen te kunnen zijn.
In de workshop ‘De kracht van het bekken’ onderzoeken we hoe je naast kracht ook beweeglijkheid, elasticiteit en coördinatie in je bekkengebied bevordert. Gezonde en gebalanceerde beweging begint in het bekken en laat je hele lichaam meeprofiteren.

Een vrije en beweeglijke rug
Je rug vertelt je veel over je dagelijkse gewoontes en activiteiten. Hoe je zit, staat en beweegt vertaalt zich in de manier waarop je rug er uitziet. Door de bewegingsmogelijkheden van je eigen rug te ontdekken, zul je ervaren dat al je bewegingen makkelijker worden.

Ontspannen schouders en een losse nek
Dagelijks hebben we onze handen en armen nodig voor duizenden dingen. Een goede relatie tussen hoofd, nek en schouders is van belang om al deze taken efficiënt uit te kunnen voeren. In deze workshop leer je hoe je met meer coördinatie en minder krachtsinspanning ontspanning vindt in nek en schouders.

Ruimte in je hoofd
Je hoofd is een groot deel van de dag in gebruik. Niet alleen om te denken maar ook om te praten, te eten, te zien, ruiken en horen. Het hoofd is voortdurend in beweging. En balanceert op het topje van de wervelkolom. Door ruimte te creëren in je hoofd creëer je ruimte in je lijf.

Wendbare voeten
We zijn ware evenwichtskunstenaars. Als we lopen balanceren we 80% van de tijd op één been. Maar in ons dagelijkse bestaan krijgen de voeten niet altijd de kans om te bewegen zoals ze bedoeld zijn. Daarom verdienen onze voeten wel wat extra aandacht.

Oorsprong en ontstaan – bewegingsontwikkeling
Ons hele leven zijn we in ontwikkeling en in staat om te veranderen.  Na de geboorte gaat de ontwikkeling door tot dat we uiteindelijk leren lopen en staan. Wat we in deze tijd leren is bepalend voor hoe we later door het leven gaan. Door terug te gaan naar het begin creëer je nieuwe kansen op gemak en efficiëntie.

Ruimte in en om de romp
Ons lichaam is een geheel. En optimaal functioneren hangt af van de onderlinge samenwerking van de verschillende delen. Als iets in je lichaam niet beweegt moet iets anders meer bewegen. En omgekeerd. De bewegingsmogelijkheden van de romp ontdekken maakt dat je soepeler en vrijer wordt

Rust en herstel op elk moment
In onze drukke en volle agenda’s hebben we ook rust en herstelperiodes nodig. Eén van de beste en simpelste dingen die je kunt doen is liggen op de grond in de “constructive rest position”. Tijdens de “Constructive rest position” (actieve rustpositie) lig je op de grond in een actieve positie en gebruik je je voorstellingsvermogen. Het werkt ontspannend en kalmeert je zenuwstelsel. Door dit regelmatig te doen ontstaat er een innerlijke wijsheid van waaruit je gaat bewegen. Je houding verbetert en je ervaart meer plezier en gemak.

Agenda

21 september –
12 oktober –
…. november –
14 december –

Waar en wanneer: op zaterdag van 10.00-12.30 bij Centrum Al Nour, Blekerstraat 17 in Groningen
Kosten: € 37,50
Opgave: info@studionoraknol.nl  of 06-20163298

Nieuwsbrief/mailing

Als je op de hoogte wilt blijven van mijn activiteiten kun je je aanmelden voor de nieuwsbrief. Stuur dan alsjeblieft een mail naar info@studionoraknol.nl onder vermelding van Nieuwsbrief.

Nora Knol
Franklin Methode®
educator level 3

Vanaf 2007 en sinds 2011 volledig gecertificeerd werk ik als STOTT PILATES® instructeur en Bewegingspedagoge Franklin Methode®. Ik houd mijn vak bij door elk jaar nascholing te volgen. Op de officiële websites van STOTT PILATES® en de Franklin-Methode®    kun je me ook vinden.

Ik kwam in aanraking met Pilates toen ik zocht naar manieren om beter te kunnen dansen. Ik verdiepte me al eerder in Tai Chi, Feldenkrais en de Alexandertechniek, maar toen ik in 2005 Precision Pilateslessen volgde bij Marelize Badenhorst werd ik echt gegrepen. Bij Marelize volgde ik de vierjarige opleiding die maakt dat ik nu bevoegd STOTT PILATES® instructeur ben.

Wat mij aanspreekt in STOTT PILATES® is de moderne, anatomisch en analytische aanpak van de methode. Het lichaam wil alles wel doen wat er gevraagd wordt en daarom is het van groot belang het anatomisch juiste te doen. En wat ik vooral fijn vind is dat de methode zo subtiel is en juist ook op de fijne motoriek werkt. Juist dat maakt dat je ongemerkt sterker wordt en beter in je vel zit.

In 2009 ontdekte ik, terwijl ik al bezig was met mijn opleiding tot instructeur voor STOTT PILATES®, tevens de Franklin Methode®. Ik vond dit zo’n prachtige aanvulling op wat ik al deed dat ik besloot om in Zwitserland de opleiding te gaan doen tot Franklin Methode® bewegingspedagoge.

Deze methode heeft me echt geleerd om de theorie om te zetten naar de praktijk en om vanuit mijn eigen lichaamservaring les te gaan geven. Ik voel in mijn eigen lichaam wat er gebeurt en kan dat overbrengen met gerichte aanwijzingen.

In maart 2018 heb ik de twee-jarige opleiding “Tanz der Gegenwart” bij Wilma Vesseur afgerond. Het accent bij “Tanz der Gegenwart” ligt op de ontwikkeling en beweging in de baarmoeder en de eerste paar levensjaren. Wat we in deze tijd leren is bepalend voor hoe we later door het leven gaan. Maar het is niet zo dat alles voorgoed vast ligt. Het plezier in bewegen terug vinden is van groot belang om gemakkelijk te bewegen. Door terug te gaan naar het begin creëer je nieuwe kansen op gemak en efficiëntie.

Ik zie het lichaam nu als een oneindige bron van ervaring, plezier en ontdekkingen.